تبلیغات
الرحمن - مهدی موعود در قران
 
الرحمن
بخوان بنام پروردگاری که تو را خلق کرد
                                                        
درباره وبلاگ

و کتابی است برای هدایت متقین...
بیائیم اهل تقوا باشیم تا از هدایتش بهرمند شویم
مدیر وبلاگ : تکلیف مدار
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هیئت روضة الزهرا اهواز
وقتى از امام هفتم تفسیر آیه (و اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنه) (1) را پرسیدند، فرمود: نعمت ظاهر، امام ظاهر و نعمت باطن، امام غائب است. پرسیده شد: آیا در میان شما كسى هست كه غائب شود، فرمود آرى، اوكسى است كه شخصاً از دیدگان غائب مى گردد، ولى یادش از دل هاى مؤمنان نمى رود. او دوازدهمین ما ائمه است، خداوند هر مشكلى را براى او آسان مى كند و هرگردن كشى را به وسیله او سركوب مى نماید (2) علاوه بر این كه وجود حضرت، نعمت است، آن چه از نعمت هاكه بندگان در آن غوطه ورند)از نعمت هاى ظاهرى و باطنى( همه به بركت وجود شریف حضرت حجت (ع) است. امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه ثم لتسئلن یوم عن النعیم، (3) مى فرماید: نعیم ما هستیم (4) وجود امام، عظیم ترین نعمت هاى الهى است، زیراكه اصل سایر نعمت هاى ظاهرى و باطنى است و از این جا است كه در روایات آمده كه همه مردم روز قیامت درباره نعیم مورد سؤال قرار مى گیرند. البته نعمت هاى آن حضرت در زمان ظهورش نیز ویژگى خاصى دارد.(5) چنان كه اخبارى در این باره وارد شده است . پیامبر اكرم (ص) فرمود: امت من در زمان مهدى به نعمتى متنعم خواهند شدكه هیچ گاه به مثل آن متنغم نگشته اند. آسمان باران رحمتش را بر آن ها مى بارد و زمین هیچ گیاهى را رها نمى كند، مگر این كه آن را برآورد. (6) حضرت امیر(ع) در تفسیر آیه مباركه: الم تر الذین بدلوا نعمة الله کفرا (7)؟ آیا ندیدى آنان راكه نعمت الهى را به كفر بدل ساختند، فرمود: ما آن نعمت هستیم كه خداوند بر بندگانش عنایت كرده و به سبب ما رستگار مى گردند آنان كه روز قیامت رستگار مى شوند (8) پس خود حضرت مهدى (ع) نعمت است و از آن جاكه شكر نعمت واجب است، شیعیان باید شكر نعمت حضرت را چنین به جا بیاورند1 ـ شناخت قلبى و معرفت این نعمت والاى الهى2 ـ بیان كردن فضایل و نشر دلایل آن بزرگوار3 ـ صدقه دادن براى سلامتى وجود آن حضرت 4 ـ تقرب جستن به آستانه او با انجام دادن كارهایى كه مورد پسند و مایه نزدیك شدن به درگاهش است5 ـ اهتمام به دعاهاى خالصانه براى تعجیل فرج آن حضرت (9).    1 ـ سوره لقمان20 2 ـ مهدى موعود على دوانى ص 199. 3 ـ سوره تكاثر8 4 ـ تفسیر برهان ج4س503 5 ـ مكیال المكارم، ج 1 ص 292. 6 ـ بحار الانوار ج51ص83 7 ـ سوره ابراهیم 28 8 ـ اصول کافی ج1 ص 217 9 ـ مکیال المکارم ج1 ص 363   -مد هامتان دو باغ سبز و سیراب كه از غایت سبزى به سیاهى مى زند.آیه اى است از سوره مباركه رحمن. یونس بن ظبیان مىگوید: از امام صادق تأویل این آیه را پرسیدم. فرمود: باغ هاى درخت خرما در عصر ظهور مهدى ، یا قبل از ظهور اَن حضرت بین مكه و مدینه به هم پیوسته مى شوند.   -کهیعص سعد بن عبدالله قمى مى گوید: به امام عصر(ع) عرض كردم: اى فرزند رسول خدا تأویل آیه كهیعص چیست؟ فرمود: این حروف از اخبار غیبى است خداوند زكریا را از آن مطلع كرده و بعد از آن، داستان آن را به حضرت محمد(ص) بازگفته است...داستان از این قرار است كه: زكریا از پرورد گارش درخواست كرد كه "اسماء خمسه طیبه را به وى بیاموزد. خداوند، جبرئیل را بر اوفرو فرستاد و آن اسماء را به اوتعلیم داد. زكریا چون نام هاى محمد، على، فاطمه و حسن (ع) را یاد مى كرد، اندوهش برطرف مى شد وگرفتارى اش از بین مى رفت. و چون حسین (ع) را یاد مى كرد، بغض و غصه، گلویش را مى گرفت و مى گریست و مبهوت مى شد. روزى گفت: بارالها چرا وقتى آن چهار نفر را یاد مى كنم، آرامش مى یابم و اندوهم برطرف مى شود؟ اما وقتى حسین را یاد مى كنم، اشكم جارى مى شود و ناله ام بلند مى گردد؟ خداى تعالى او را از این داستان آگاه كرد و فرمود: كهیعص كاف اسم كربلا و هاء رمز هلاکت عترت طاهره است، و یاء نام یزید ظالم بر حسین (ع) وعین اشاره به عطش و صاد نشان صبر او است . زكریا وقتى این مطلب را شنید، غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به كسى اجازه ندادكه نزد او بیاید . گریه و ناله سر داد و چنین نوحه كرد: بار الها از مصیبتى كه براى فرزند بهترین خلایق خود، تقدیركرده اى دردمندم. خدایا آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل مى كنى؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن على و فاطمه مى پوشانى آیا این فاجعه را بر ساحت آنان فرود مى آورى؟ بعد از آن گفت: بارالها فرزندى به من عطا كن تا در پیرى چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده آنگاه مرا دردمند اوگردان همچنان كه حبیبت محمد را دردمند فرزندش گرداندى . خداوند، یحیى را به او بخشید و او را دردمند وى ساخت. و دوره حمل یحیى شش ماه بود و مدت حمل امام حسین (ع) نیز شش ماه بود و براى آن نیز قضیه اى طولانى است .   -مهدی در قرآن خداوند در قرآن كریم، در آیات متعددى وعده تشكیل حكومت واحد جهانى اسلام، بسط دین اسلام، غلبه آن بر همه ادیان، زمامدارى صلحا و ارباب لیاقت و پیروزى حزب الله را داده است. در این زمینه، آیات بسیارى در قرآن كریم وارد شده همه محققان امامیه، كتب مستقلى درباره مهدى در قرآن نگاشته اند كه از جمله آن ها كتاب المحجة فی منزل القائم فی الحجة تألیف محدث و مفسر خبیر سید هاشم توبلى بحرانى است. مؤلف در این كتاب، یكصد و بیست آیه از آیات قرآن كریم را به استناد احادیث وارده، بر امام مهدى (ع)تطبیق كرده است. على اكبر مهدى پور نیز دركتاب سیماى امام زمان درآیینه قرآن ، یكصد و چهل آیه از آیات شریفه قرآن كریم را به استناد احادیث فریقین، بر امام مهدى (ع)تطبیق كرده است . على دوانى نیز دركتاب "مهدى موعود" كه ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار چاپ سنگى است، در باب پنجم، شصت و یك آیه از قرآن را كه در روایات اهلبیت (ع)تأویل به ظهور امام زمان (ع)شده، آورده است. در نویدهاى قرآن كریم، چهار ركن اساسى براى كارنامه قیام مصلح جهانى بیان شده است: 1 ـ حكومت واحد جهانى بر اساس توحید، به رهبرى موعود قرآن، تشكیل خواهد شد و اداره آن به دست مردم صالح و با ایمان واگذار خواهد گردید. 2 ـ برنامه هاى عالى اسلامى و نظام كامل حكومت "الله " در سرتا سر جهان، بدون كم وكاست، اجرا مى شود و همه احكام الهى به خود جامه عمل خواهد پوشید. 3 ـ بیم و هراس توده مردم از بین خواهد رفت و آرامش و امنیت كامل در سراسرگیتى بر قرار خواهد گردید. همگان خداى یكتا را پرستش خواهند كرد و هرگونه شرك و بت پرستى ریشه كن خواهد شد.   -سوره فتح  از القاب حضرت و به معناى پیروزى است. روایت است كه در آیه شریفه اذا جاء نصر الله والفتح،(1) مرادازفتح، قائم (ع)است. در تفسیر على بن ابراهیم آمده است: آیه مباركه نصر من الله وفتح وقریب (2)اشاره دارد به فتح حضرت قائم(ع) (3)  1 سوره نصر 1 0 2. سوره صف 13 3. نجم ا لثاقب، باب دوم  -سوره فجر  از القاب حضرت مهدی (ع) شمرده شده است. روایت است از امام صادق (ع)كه در تفسیرآیه والفجر فرمود: مراداز فجر، قائم (ع)است . و نیز در روایت دیگرى درباره سوره قدر فرمود: حتى مطلع الافجر(1) یعنى: تا آن كه قائم (ع)برخیزد و ظاهرشود (2) 1. سوره قدر5 2. نجم الثاقب باب دوم.   -سوره قدر شب قدر، شب امام زمان(ع) است وملائكه وروح بر آن حضرت نازل شده، تقدیر امور را در اختیار او مى گذارند . پیشوایان معصوم(ع) در تفسیر سوره قدر فرموده اند: فرشتگان در این شب، مقدرات یك سال را نزد ولى مطلق زمان آورده، بر او عرضه وتسلیم مى كنند. (1) در چنین شبى كه به حضرت مهدى(ع) تعلق دارد، یاد جد بزرگوارش در دل ها زنده مى شود، چراكه یكى از اعمال مستحبى شب قدر، زیارت امام حسین(ع) است.(2) هنگامى كه درد زایمان نرجس خاتون شروع شد، امام عسكرى(ع) به حكیمه خاتون فرمود: عمه جان سوره "انا انز لناه " را بر او بخوان 0 حكیمه مى گوید: من مشغول خواندن این سوره شدم، ومى شنیدم كه طفلِ داخلِ رحم نرجس نیز، همان گونه كه من مى خوانم، مى خواند. در حال تعجب بودم كه امام عسكرى(ع) با صداى بلند فرمود: عمه جان از امر خدا تعجب مكن كه خداوند، زبان ما را دركودكى به حكمت بازكرده ودر بزرگى، حجت خود در زمین قرار مى دهد. (3) در روایات آمده است كه در شب قدر، دعا براى حضرت را باید بر دعا براى خود مقدم داشت وبهترین دعاها طلب نصرت وحفظ اوست و آن این است: "اللهم كن لولیك الحجة بن الحسن صلواتك علیه وعلى آبائه 00 " (4)  1. كافى، كتاب الحجة باب فى شأن انا انزلناه 2. مفاتیح الجنان زیارت امام حسین(ع) در شب هاى قدر. 3.بحا رالانوار ج 51 ص 13 4. نجم ا لثاقب، باب یازدهم.   - آیات متعددى در قرآن كریم وارد شده كه پیشوایان دینى آن ها را به وجود مقدس حضرت مهدى (ع) وظهور مبارك آن حضرت تفسیر وتأویل كرده اند . برخى كتب، نزدیك به یكصد و چهل آیه از قرآن كریم را به استناد احادیث فریقین، بر امام مهدى (ع) تطبیق كرد ه اند. (1) ما در این جا تعدادى از آیات مهدوى قرآن را مى آوریم: . سوره بقره - آیه 2 و 3: هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند: متقین، شیعیان على بن ابى طالب هستند وغیب، حجت غایب است. (2) - آیه 124: وَ إذِ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن ؟ یعنى: هنگامى كه حضرت ابراهیم را پروردگارش به وسیله كلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانید. راوى مى گوید: درباره این آیه مباركه از امام صادق (ع) پرسش كردم، حضرت فرمود: این همان كلماتى است كه حضرت آدم (ع) از پروردگار خود دریافت نمود. پس توسط آن كلمات به پیشگاه پروردگار توبه كرد و خداوند توبه اش را پذیرفت. جریان توبه چنین بودكه حضرت آدم (ع) عرض كرد: اى خداى من از تو مى خواهم كه به واسطه محمد وعلى وفاطمه وحسن وحسین (ع) توبه مرا بپذیرى پس خداوند توبه او را پذیرفت كه او بسیار توبه پذیر و مهربان است ". راوى مى گوید: پرسیدم مقصود از "فا تمهن " در آیه چیست حضرت فرمود: )مقصود این است كه خداوند آن ها را تا قائم مهدى (ع) به اتمام رسانید ودوازده امام (ع) راكه نه تن آنان از فرزندان حسین (ع) مى باشند، براى او بیان فرمود (3) - آیه 155:و لنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ... یعنى: ما شما را به چیزهایى از قبیل ترس وگرسنگى وكاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماییم، و مژده بده به آن ها كهشكیبا وثابت قدم هستند. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: "پیش از آمدن قائم (ع) علامت هایى براى امتحان مؤمنین خواهد بود" عرض كردم آن علامت ها چیست؟ فرمود:بیمارى هاى گوناگون كه سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها كه سبب گرسنگى است وكاهش در اموال و جان ها كه قحطى ومرگ ومیر فراوان است ونقص در محصولات كه به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آن هاكه در عقیده به ما ثابت مى مانند، مژده بده " آن گاه فرمود: "این تأویل آیه است وهیچ كس جز آن هاكه راسخ در علم اند، تأویل آن را نمى دانند وماییم راسخان در علم " (4) . سوره آل عمران - آیه83 افغیر دین الله یبغون وله اسلم من فی السماوات ...؟ یعنى: آیا جز دین خدا را مى جویند؟ با آن كه آن چه در آسمان ها وزمین است، خواه وناخواه تسلیم او هستند و به سوى او بازگردانیده مى شوند 0 امام كاظم (ع) فرمود: "این آیه درباره حضرت قائم (ع) نازل شده است. هنگامى كه ظاهر شود، آیین مقدس اسلام را درشرق و غرب جهان، به یهود ونصارى و صائبان وملحدان و مرتدان وكافران عرضه مى دارد... (5 ) . سوره نساء - آیه 159: وان من اهل الکتاب الا لیومنن به قبل موته و.... یعنى: وهیچ یك از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ، به او ایمان مى آورد 0 درباره ضمیر "مَوتهِ " دو احتمال است؟ یكى این كه به اهل كتاب برگردد ودیگر این كه به حضرت عیسى (ع). بنابر احتمال اول، معناى آیه شریفه این است كه "احدى از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ، به حضرت عیسى (ع) ایمان آورد" و بنابر احتمال دوم، معناى آیه چنین خواهد بود احدى از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ) حضرت عیسى (ع) به او ایمان خواهد آورد. " برخى از مفسران اهل سنت كه احتمال اول را برگزیده ا ند ناچار شده اند كه توجیهات عجیبى را در مورد آیه شریفه ملتزم شوند، ولى بنا بر احتمال دوم، معناى آیه بسیار روشن است . چون طبق عقیده قطعى مسلمانان، حضرت عیسى (ع) هنوز زنده است وپس از ظهور حضرت بقیة الله او نیز از آسمان نازل شده واز یاران واصحاب آن حضرت خواهد بود(6) وچون به حضرتش اقتدا مى نماید، نصارى نیز به جهت اقتداى حضرت عیسى (ع) به حضرت صاحب الامر(ع) در نماز، به آن حضرت ایمان مى آورند ویهود نیز به حضرت مهدى (ع) مى گروند 0 . سوره انفال - آیه 39: "وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة ....؟ باكافران بجنگید تا فتنه اى باقى نماند . امام محمد باقر(ع) فرمود: "تأویل این آیه هنوز نیامده است 0.. و این در زمان قیام قائم ما خواهد بود(7) . سوره توبه - آیه 33: وهو الذی ارسل رسوله بالهدی ...(8) او خداوندى است كه پیامبرش را با هدایت ودینى حق فرستاد تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند، اگر چه مشركان ناخشنود باشند. امام باقر(ع) فرمود: "این آیه مباركه به هنگام خروج مهدى آل محمد(ع) تحقق مى یابد" (9) . سوره هود - آیه86 بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین ،؟ یكتا بازمانده خدا براى شما بهتر است، آگر مؤمن هستید. امام باقر(ع) در تأویل این آیه شریفه مى فرماید: "هنگامى كه مهدى ظاهر شود... اولین سخنى كه بر زبان مباركش جارى مى شود این آیه شریفه است "(10) . سوره ابراهیم - آیه 5: ولقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله .....،؟ همانا ما موسى را با آیات خود فرستادیم، كه قوم خود را از تاریكى ها به سوى نور بیرون بیاور، و روزهاى خدا "ایام الله را به آن ها یاد آورى كن از امام باقر(ع) روایت است كه فرمودند: روزهاى خداوند سه روز است: روز قیام قائم (ع)، روز رجعت و روز قیامت (11) . سوره حجر - آیه 36- 38: قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون , قال فانک من المنتظرین الی یوم الوقت المغلوم ،، امام رضا(ع) فرمود: "وقتِ معلوم، روز قیام قائم ماست. (12) . سوره اسراء - آیه 33 ومن قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا .... ،. امام باقر(ع) فرمود: "حسین (ع) مظلوم كشته شد وما اولیاء وارث خون او هستیم، وقائم ما به خون خواهى حسین (ع) قیام خواهد كرد (13) امام صادق (ع) نیز فرمود: منصور، قائم آل محمد (ع) است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهى حسین (ع) مى كند. (14) . سوره مریم - آیه 75: حتی اذا راوا ما یوعدون اما العذاب واما الساعة ...."،؟ یعنى: تا وقتى آن جه به آنان وعده داده مى شود: یا عذاب یا قیامت را ببینند 0 امام صادق (ع) فرمودند: منظور از ساعة، قیام قائم است. (15) . سوره قصص - آیه 5: ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ...،، وما اراده كرده ایم بر آنان كه در روى زمین به ضعف كشیده شده اند، منت نهاده آن ها را پیشوایان ووارثان زمین قرار دهیم 0 امام باقر وامام صادق (ع) فرمودند: این آیه مباركه مخصوص صاحب الامرى است كه در آخر الزمان ظاهر مى شود.00(16) . سوره سجده - آیه 29: قل یوم الفتح لا ینفع الذین کفروا ایمانهم ......،؟ بگو اى پیامبر روزپیروزى، دیگر ایمان آوردن براى كافران سودى ندارد. امام جعفر صادق (ع) فرمود: یوم الفتح، روزى است كه دنیا به دست قائم (ع) فتح مى شود 0.. (17) . سوره فتح - آیه 28:لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا ، امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: این آیه در حق قائم اهل محمد(ع) نازل شده است... " (18) ناگفته نماند، آیاتى كه به وجود مقدس) مهدى موعود(ع) وظهور مبارك آن حضرت تأویل شده است فراوان است. كسانى كه طالب تفاصیل بیشترى هستند مى توانند به كتاب هاى بحارالانوارج 51"، "الزام الناصب "، "موعود قرآن وكتب تفاسیر مراجعه فرمایند 0  1. سیماى امام زمان (ع) درآیینه قرآن على اكبر مهدى پور. 2. بحا رالانوا ر، ج51، ص 52. 3.تفسیرنورالثقلین، ج 1 ص 20 1؟ الزام ا لناصب ج 1 ص 179. 4 0 ینابیع الموده ج3 ص 235. 5.المحجة ص 50اثبات الهداة ج3ص 549 06 تفسیر درالمنثور، ج2 ص 427. 7. تفسیرمجمع البیان ج 4، ص 834. 8. نیز در سوره فتح، آیه 28 و سوره صف، آیه 9 آمده است. 9. تفسیر مجمع البیان ج5ص38 10. بحارالانوار ج52 ص 192 11. ینابیع الموده ج 3 ص 242. 12. منتخب الاثر، ص 220 و كمال الدین، ج 2، ص0371 013المحجة ص 128 14. كامل الزیارا ت، ص63 015 كافى ج 1؟ ص 431؟ بحارالانوا ر، ج 51ص63 16. تفسیربرهان ج3 ص 220. 17. منتخب الاثر ص 470المحجة ص 174 18. بحارالانوا ر؟ ج 51، ص 50 المحجة ص 208    -سوره ملک  از القاب حضرت مهدى (ع) و به معناى آب روان در زمین است (1) . در قرآن آمده است:قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین (2) بگو اگر آب هاى سرزمین شما فرو رفت، چه كسى براى شما آب روان مى آورد؟ از امام رضا(ع) درباره این آیه سؤال شد، حضرت فرمودند: "مأوكم یعنى ابوابكم "كه مراد از آن امامان هستندكه هركدام ابواب الهى بین او و خلق اویند (3). اگر هركدام از این درهاى رحمت الهى بسته شود، سرچشمه حیات معنوى انسان بسته مى شود. امام محمد باقر(ع) نیز در تأویل آیه محل بحث مى فرماید: آین آیه درباره امام قائم (ع) نازل شده است. می گوید : اگر امامتان از شما غایب گردد و ندانیدكجاست چه كسى براى شما امام مى فرستد كه اخبار زمین و آسمان و حلال و حرام خدا را براى شما بیاورد 0 سپس فرمود: سوگند به خدا، تأویل این آیه نیامده و سرانجام خواهد آمد (4) در روایتى است كه عمار از پیامبر اكرم (ص) سؤال كردكه مهدى كیست؟ حضرت فرمودند: اى عمار خداوند تبارك و تعالى با من پیمان بسته كه از صلب حسین، نه امام بیرون آورد، و نهمین آن ها از مردم پنهان مى شود 0 سپس همین آیه را تلاوت كردند و فرمودند: غیبتى طولانى دارد، به گونه اى كه گروهى از عقیده شان بر مى گردند وگروه دیگر ثابت قدم مى مانند 0 پس وقتى آخر الزمان شود، خروج كند و دنیا را پر از قسط و عدل مى كند، همان طوركه از ظلم و جور پر شده است. بنابر این ظاهر آیه مربوط به آب جارى است كه مایه حیات موجودات زنده است و باطن آیه مربوط به امام علم و عدالت جهان گستر اوست كه آن نیز مایه حیات جامعه انسانى (5) اما وجه تشبیه آب به امامان معصوم این است كه همان طوركه آب رحمت الهى و مایه حیات مادى انسان ها است و بدون آب نمى توان زندگى كرد، امامان معصوم نیز رحمت خداوند و وسیله اى براى وجود حیات روحانى انسان ها و سلامت جامعه اند. به همین جهت در حدیثى است كه ابو حمزه از امام صادق (ع) سؤال كرد: آیا زمین بدون امام باقى مى ماند؟ حضرت فرمود: اگر زمین بدون امام باشد، آن را فرو مى برد (6) آب وسیله اى براى زدودن پلیدى هاى درونى و شرك و جهل وگناه اند 0 آب با فرو رفتن در زمین در آن ذخیره مى شود تا با برنامه ریزى دقیق موجودات زنده از آن بهره مند شوند. حضرت مهدى (ع)، نیز با غیبت خود ذخیره اى براى جهانیان است تا با ظهور خود در موقع مناسب، دنیا با بهره گیرى از وجودشان، راه تكامل و معنویت را پیش بگیرد و مردم به سعادت برسند 0 البته باید توجه داشت كه آب پنهان در زمین، بدون تلاش و تحمل رنج و زحمت به دست نمى آید. هرگاه انسان احساس تشنگى كند و در زمین، آبى براى آشامیدن نیابد، براى رسیدن به آب هاى زیرزمینى به حفر چاه و قنات مى پردازد. ظهور حضرت مهدى (ع) نیز زمانى تحقق مى یابدكه مردم مشتاق عدالت شوند و با تلاش خود مقدمات آن را فراهم كنند. در این میان فقط مؤمنان واقعى هستندكه فقدان وجود آن حضرت را احساس مى كنند و تشنه وصال اویند. همچنان كه امام رضا(ع) مى فرماید: چه بسیارند مؤمنان اندوهگین و بسیار تشنه كه هنگام فقدان آن آب روان غمناك هستند (7).  1. نجم الثاقب باب دوم 2. سوره ملک 30 3. بحار الانوار ج24ص100 4. تفسیرنورا لثقلین ج 5؟ ص 387. 5. تفسیر نمونه ج24ص360 6. كافى، ج 1، ص 179. 7. بحار الانوار ج52ص289     -سوره مائده سفره آراسته به طعام را گویند. در روایت است كه وقتى حضرت مهدى (ع) ظهور مى كند، زیورهاى بیت المقدس، تابوت سكینه، مائده بنى اسرائیل و را بیرون مى آورد. همچنین یك قفیز (1) از "من "كه براى بنى اسرائیل فرود آمده بود بیرون مى آورد، در حالى كه از شیر سفیدتر است(2) هنگامى كه یاران خاص عیسى(ع) گفتند: اى عیسى بن مریم آیا خداى تو مى تواند، خوانى را از آسمان بر ما فرود آورد، عیسى (ع) گفت: از خدا بترسید و پس از آن همه آیات و بینات، بهانه نگیرید. اگر به راستى ایمان آورده اید؟ گفتند: مى خواهیم از آن بخوریم و دلاهاى مان یك جهت شود و بدانیم كه تو در دعوى رسالتت به ما راست گفتى و بر آن گواه باشیم. عیسى (ع) گفت: بار پررودگارا سفره اى را از آسمان فرو فرست كه ما را و مردمان پس از ما را، عید بود و از سوى تو نشانى باشد و تو بهترین روزى دهندگانى خداوند فرمود: من آن را به شما خواهم فرستاد، ولى پس از آن، اگركسى كافرگشت وى را عذابى كنم كه هیچ كس را آن چنان عذاب نكرده باشم (3) دانشمندان در این مائده اختلاف كرده اند كه آیا فرود آمده یا نه "حسن " ومجاهد گفته اندكه نازل نشد و حواریون، پس از آن كه آن شرط سخت و سنگین را مترتب بر آن دانستند، از خواسته خود دست برداشتند، ولى صحیح آن است كه مائده نازل شد اول بهدلیل این كه خداوند فرمود: "انى منزلها" و وعده خدا تخلف ناپذیر است، دوم به دلیل دیگر اخبار مستفیضه كه از پیامبر(ص) و تابعین در این باره آمده است 0 دركیفیت آن نیز اختلاف است . از عمار یاسر از حضرت رسول(ص) آمده كه آن مائده، نان وگوشت بوده است. ابن عباس گفته: حضرت عیسى (ع) به آنان گفت: سى روز روزه بدارید، آن گاه هر چه از خدا بخواهید شما را مى دهد. آنان روزه را به انجام رساندند و ملائكه، هفت گرده نان و هفت ماهى آوردند و همه مردم از آن خوردند تا سیر شدند. این قول از امام باقر(ع) نیز نقل است. قتاده گفته است كه: هر صبح و شام، آن مائده بر یاران عیسى (ع) نازل مى شد (4)  ا. قفیر واحد وزن و معادل 90 رطل عراقى است 2. الزام النا صب، ج 2 ص 299. 3. سوره مائده، 112. 4. معارف و معاریف ج 9 ص 3.